klasskamp o damp

min 11-åring har haft sk klasskamp, eftersom han bor i Täby är detta en idrottstävling och inget annat. en hel dag tillbringades på idrottsplatsen idag. start 8 slut 14.

han kom hem efter att ha kastat plastspjut (!) hoppat längd mm i 11 graders värme. konstigt att lägga en hel idrottsdag utomhus så här pass sent på året...Nu ligger han i badkaret och försöker bli en varm kille igen.

igår fick slöjd läraren i hans klass "damp",  först pratar alla barnen jättelänge o ingen gör ngt, sen slänger en gosse papper på golvet. Varpå slöjdläraren slänger tyg över hela klassrummet (!) pekar på gossen som slängde papper o meddelar "nu är det du som är lärare". sen störtar slöjd läraren ut o lämnar barnen (!). sen blir det ganska lugnt i klassen. När det är dax att sluta säger den pappersslängade gossen mycket tyst men ändå tydligt "nu kan alla plocka ihop". Varpå alla barn gör som han säger.

Jag har en bekant som är psykolog o han säger att damp inte längre används som diagnos, det är endast ett skällsord. man kan få "damp" eller så kan man "dampa". intresssant språkutveckling.

Samma dag får jag ett desperat mail från 13 åringens samhällskunskapslärare att barnen är "alldeles för pratiga" och att vi "måste tala med barnen om detta".

Tror inte mina föräldrar fick sådana uppmaningar när jag gick i skolan på 70-talet. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0