dagismaten är ok..../recept på linssoppa

Min fyraåring är rätt kinkig med maten. Blir ju inte bättre av att storebrorsorna vägrar äta tex lax, såser, ibland korv (!) etc.
Däremot på dagis äter han glatt allt och mycket. just Linsgrytan säger dagisfröknarna (förlåt jag menar PEDAGOGERNA) att han slukar. Trodde det var någon smaklösa sörja, men där hade jag fel! 

Nu har jag fått receptet av Semele. Jag gjorde den o hela familjen åt! Kors i taket.

här kommer receptet. bra om man har en stavmixer odyl till hands.

4 port
3 burkar krossade tomater
6 vitlöksklyftor
4 msk rapsolja
1 tsk mald svartpeppar
2 tsk salt
2 dl röda linser.

Gör så här:
koka tomater, vitlök salt peppar o olja ca 15 min
ta bort fr spisen o mixa med stavmixer. häll i linserna i grytan.koka på låg värme ca 20 min. rör om då och då.

Om det blir för tjock så kan man hälla i lite vaten och koka ytterligare ngr minuter. Smaka av ofta. det är lätt att linserna blir överkokta om man tar för mycket vatten.

servera med ris.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0